Banner Promo

Tréninkové zaměření se snažíme individualizovat, líčí přípravu kondiční trenér Tomáš Bystroň

Datum publikování:

Společnou letní přípravu vede kondiční trenér Tomáš Bystroň. Pro letošní rok do tréninků na suchu zapracoval více testování, mužstvu zpestřují náročný dril výběhy v Beskydech, přibyla druhá fáze i povinné individuální nedělní tréninky. Detaily a hlavní body devítitýdenní letní dřiny shrnul sám kondiční kouč vítkovického A-týmu.

Letní příprava na nový extraligový ročník odstartovala, kolik hráčů se jí účastní a jak probíhal první týden?

Letos máme v přípravě celkem 18 hráčů. Většina hráčů od nás z tuzemska trénuje s námi, za což jsem určitě rád. Ne, že bych byl odpůrcem individuálních příprav, ale je fajn mít co nejvíce týmu pohromadě. První týden jsme navázali na to, co hráči dělali už cca 2 týdny před začátkem přípravy sami podle plánu. První dva dny byly spíše takové adaptační, záběhové, protože nás ve středu čekalo komplexní a relativně náročné testování a bylo potřeba se na něj trochu připravit. Od druhé poloviny prvního týdne jsme se vrhli do první takzvané strukturální fáze, jejímž cílem je odstranit různé zdravotní či pohybové indispozice z proběhlé sezóny, vyrovnat svalové a silové nerovnováhy. Celkově ta první část přípravy je taková adaptační, kdy chceme naakumulovat vyšší trénikový objem a chceme projít co největším spektrem cviků, abychom hráče dostali do všech pohybových vzorů v nižších intenzitách a připravili je na další intenzivnější fáze, kde budeme rozvíjet už sílu v maximální intenzitě. Navíc spousta kluků je nových, musíme se s nimi seznámit, musíme zjistit co jim jde, co jim nejde, jaké mají pohybové limitace, co pro ně je či naopak není vhodné, poslechnout si i od nich, na co byli zvyklý, v čem cítí, že se potřebují zlepšit a podobně.

 

Co zahraniční hráči a jejich individuální příprava?

Všem zahraničním hráčům kromě nově příchozích jsme hned po skončení minulé sezóny dělali testy, na základě kterých jsme jim následně psali výstupní zprávu a doporučení k tréninku, na co by se měli v přípravě zaměřit. Rovněž jsem všechny zahraniční hráče informoval o tom, co od nich očekáváme co se silovo-kondiční stránky týče. Spousta z nich ještě momentálně hraje na mistrovství světa, ale jsem s nimi v kontaktu a s pár z nich jsem se i osobně během šampionátu potkal. Co se týká nově příchozích hráčů, jsem v kontaktu s jejich kondičními trenéry a budeme konzultovat průběh jejich přípravy.

 

Součástí prvního týdne byly kondiční i zdravotní testy. Co hráči absolvovali a co jste se z výsledků testů dozvěděli?

Jednalo se o specializovanou fyziologickou diagnostiku, kterou provádíme pouze jako jeden ze dvou týmů v ČR. Cílem této diagnostiky je najít a identifikovat systém v těle, který nejvíce limituje sportovní výkonnost. Testy jako VO2 max a podobně nám sice dají hodně čísel, ale nedají nám informaci o tom, proč to číslo je takové, jaké je. Pomocí fyziologického testování, které tým absolvoval, jsme schopni zjistit a následně efektivně a individualizovaně trénovat to, co každého hráče nejvíce limituje. A to bylo hlavním cílem tohoto testování, na kterém se podílel a byl přítomen i kolega Erik Kimmel ze Sportovní medicíny z Prahy.

V čem se liší letošní letní příprava od té z minulého roku?

Neřekl bych, že se úplně diametrálně liší, než v minulém roce, ale rozdíly tam jednoznačně jsou. Například letos budeme od třetího týdne trénovat dvoufázově. To proto, abychom toho pochopitelně stihli více, ale primárně proto, abychom mohli trénink síly a kondice rozdělit a každou z kvalit rozvíjet zvlášť a samostatně v plném rozsahu. Dále jsme první čtyři týdny přípravy zpestřili pátečními tréninky na horách v Beskydech, kde pracujeme na aerobní kapacitě ve vyšším objemu než v průběhu týdne. Jsou to prostě klasické horské výběhy, zdůrazním výběhy. Za zmínku určitě stojí zmínit i samotné fyziologické testování, o kterém již byla řeč. Tohle je určitě změna a velký krok v tréninku, který nám umožní rozvíjet hráče tam, kde potřebují nejvíce. Také jsme pro letošek zavedli individuální, ale povinné nedělní tréninky, kde hráči mají za úkol strávit určitou dobu v aerobním zatížení. Zdali to bude pak běh, kolo, plavání nebo tenis, to už necháváme na nich. Každopádně hráči tento individuální trénink absolvují se sporttestery a výsledky z nich nám posílají, takže máme přehled o tom, co kdo dělal.

 

 

Mužstvo vedou noví trenéři David Bruk, Vlastimil Wojnar a Pavel Trnka. Jak se vám s nimi spolupracuje?

Velmi dobře! Už před začátkem přípravy jsme byli v kontaktu, seděli jsme spolu a řešili nejrůznější věci okolo přípravy. Všichni jsou moc fajn, jsou to odborníci, profesionálové a já se těším na novou sezónu s nimi.

Jaký je tedy celkový program letošní letní přípravy, co jsou její hlavní body, vrcholy?

Dohromady nás čeká devět týdnů. Začali jsme šestého května. V první části budeme procházet již zmíněným strukturálním blokem, kde postupně budeme navyšovat objem, ale v celkově nižších intenzitách. Intenzita se pak bude postupně zvyšovat až dojdeme do fáze, kdy budeme připraveni začít rozvíjet maximální sílu. Ale opět, tým tvoří jednotlivci a každý hráč je jiný. I zde budeme tréninkové zaměření individualizovat, proto pracujeme ve skupinách. Máme zde hráče, kteří potřebují samozřejmě zesílit, ale také nutně potřebují nabrat i svalovou hmotu. Takoví se třeba vůbec k nějaké čistě neurologické síle ani nedostanou. Na druhou stranu, máme tady ale i takové, kteří když to řeknu, tak nesmí přibrat ani kilo. Ti si zase nesáhnou do spektra nějaké hypertrofie a budeme cílit primárně na sílu z neurologického hlediska a produkci síly. V druhé polovině přípravy jedeme na soustředění do Vysokých Tater, tam si troufám tvrdit, že bude vrcholit nejen silová fáze, ale také síla a úsilí, které jsme schopni do tréninku obětovat. Potom nás čeká celkově volnější týden, takže si můžeme dovolit trošičku zatáhnout a sáhnout si na pomyslné dno kbelíku sil. Po soustředění už budeme vše postupně směřovat do rychlosti, dynamické produkce síly a explozivity.

 

Každopádně kondiční příprava týmu není jen o samotné letní přípravě, ale pokračuje v průběhu celého předsezonního období i v průběhu sezony, je to tak?

Přesně tak, jinak by to tak byla vlastně jen taková příprava na přípravu. Sezóna začíná v září a na led se jde koncem července, to jsou celé dva měsíce do začátku sezóny. Za tuto dobu se udělá spoustu práce jak na ledě, tak mimo něj. To stejné platí taky pro sezónu, kondiční trénink během sezóny je neodmyslitelnou součástí profesionálního sportu. V opačném případě vám  potom začne ujíždět vlak. Přístupy a cíle tréninku mimo a během sezóny jsou sice diametrálně odlišné, ale jsou nutností ať už pro zachování stabilní výkonnosti či prevenci zranění. Ne nadarmo se říká přísloví: „If you don´t do it, you lose it“ (volně přeloženo: Pokud něco neděláš, ztrácíš to. Pozn. red.)

 

NADCHÁZEJÍCÍ ZÁPAS

POSLEDNÍ ZÁPAS

Tabulka A tým 2023/2024

PozTýmZVVPPPPB
7Bílí Tygři Liberec5224342182
8Mountfield HK52168111775
9HC VÍTKOVICE RIDERA5218582172
10HC Olomouc5216762368
11HC Energie Karlovy Vary5214832761